Bakås sameie
Etablert 1996
Her finner du eldre nyhetsvarsler

Utkobling av strøm
22-11-2020
Onsdag 25.11 fra ca. kl. 09 og noen timer utover dagen, vil strømbrudd forekomme. Dette i forbindelse med kobling av nye EL-bil ladere i garasjeanleggene.

Nabovarsel, sprengningsarbeid
18-11-2020
Nabovarsel fra Bakås skole:
Viser til tidligere oversendt naboinformasjon, hvor vi opplyste om at noe sprengningsarbeid gjensto fra 1. runden. Dette arbeidet kommer vi til å gjennomføre de neste dagene. Vi starter opp allerede til lunsj i dag og blir å holde på utover uken. Det er mulig at vi kanskje må holde på noe på lørdag også.

Justering av felleskostnader 2021
04-11-2020
Fom. 1.1.2021 økes felleskostnader med 5 %. Økningen kommer som følge av prisutviklingen og økende behov for vedlikehold. Etter endringen vil totale felleskostnader pr. mnd. være kr. 3 404. Herunder kr. 2 620 felleskostnad, kr. 385 for internett og kabeltv og kr. 399 til vedlikeholdsfondet. Leie av utendørs parkering kr.
250.
​
For flere detaljer, se "nøkkeltall".
​

Ny utebelysning
15-10-2020
I går kveld var det for første gang lys i de nye pullertene på det indre området. Noen lysarmaturer er foreløpig ikke på plass. Belysningen ferdigstilles i oktober. Unntak er de gamle lysmastene utenfor hus nr. 13 og 15. Disse skiftes senere.
Neste uke starter arbeidet med å montere elektriske tavler i garasjeanleggene. Disse må på plass før ladestasjoner til EL-biler kan monteres. Styret kommer med mer informasjon senere ift. når ladestasjonene vil stå klare.
​
Les mer om vedlikehold og planlagt oppgraderingsarbeid under menyvalg dokumenter.
Ladestasjoner til EL-biler
24-09-2020
Styret har besluttet å inngå avtale med Hafslund-Ladeklar.
​
Allerede nå kan de som ønsker ladestasjon, melde sin interesse:

Vedlikehold tak hus 5 og 7
24-09-2020
Mandag 28.9 kommer det lift utenfor hus nr. 5 og 7. Der skal takrenner ordnes og snøfanger med knekte takstein repareres. Veien blir derfor stengt denne dagen, mulig også tirsdag.
​
​
​
​

Midlertidig stans i gravearbeidet
13-09-2020
Det er midlertidig stans i gravearbeidet ifbm. ladestasjoner og utebelysning. Årsak er at styret venter på godkjenning fra kommunen. Dette må på plass før det kan graves på kommunens tomt, som er den siste strekningen over Dragonstien og bort til trafokiosken ved Bakås skole.
Naboinformasjon nr. 1, Bakås skole
27-08-2020
Bakås skole skal som tidligere informert rehabiliteres og utvides. Klikk nedenfor for å lese et nabovarsel fra entreprenør. Det inneholder viktig informasjon, særlig for de som bor nærmest skolen.

Eggangrep 7B
17-08-2020
Sak publisert på anmodning fra 7B:
Styret har blitt kontaktet av seksjonseier som fortviler over at noen kaster egg på veranden deres. Det har skjedd hele 4 ganger, senest 15.8 ca. kl. 07:15.
​
Dette er helt uakseptabelt og direkte ulovlig! Det er ukjent hvem som står bak. Politianmeldelse og skriftlig advarsel er virkemidler styret vil bruke, dersom det blir kjent for oss hvem som står bak.

Oppussing og vedlikehold
13-08-2020
Denne sommeren er det flere som har benyttet anledningen til oppussing og vedlikehold. Det har vist seg at flere ikke kjenner til sameiets retningslinjer. Flere påbegynte prosjekter har blitt stanset av styret. Her kommer derfor en presisering:
​​
Styrende dokument for Bakås sameie er vedtektene. De er tilgjengelig under menyvalg "dokumenter". Vedtektene bestemmes av seksjonseierne på årsmøter med 2/3 flertall. Alle plikter å kjenne til og følge vedtektene. På nettsiden er det et menyvalg som heter "Info A-Å". Dette er en kortversjon og fungerer som oppslagsverk.
​
I vedtektenes kapittel 2, beskrives retningslinjer for bla. oppussing og vedlikehold. På generelt grunnlag skal det alltid sendes skriftlig søknad til styret for alle utvendige endringer. Gjelder ikke vedlikehold, der endringen ikke medfører visuell forskjell. Oppussing av bad skal varsles styret skriftlig.
​
Styret er også kjent med at det bla. har blitt bygd plattinger og blomsterbed på fellesareal uten styrets samtykke. Definisjonen på fellesareal er også beskrevet i vedtektene. Disse er i korte trekk: områdene langs gavlveggene og 5 m (eller naturlig avgrensning) fra stuevegg. Styret aksepterer utførte endringer, men kan kreve på et senere tidspunkt at områdene tilbakeføres til opprinnelig stand.
​
Med andre ord, start aldri utendørs oppussing (endring) før samtykke er gitt fra styret. Kommunens samtykke er ikke tilstrekkelig. Er du usikker, ta kontakt med styret først.

Nabovarsel - Graving
12-08-2020
Mandag 17.8 starter arbeidet med å grave kabelgrøfter. Disse graves for å sikre økt strømkapasitet i garasjeanleggene, slik at ladestasjoner til EL-biler kan monteres. Det graves også grøfter til utskifting av eksisterende og ny utebelysning. Arbeidet vil foregå mellom hus. 11 og 13, videre ned til lekeplassen og store deler av det indre parkområdet.
De neste dagene og ukene, må det påregnes begrenset fremkommelighet og støy i området.

Forsøpling og hærverk
19-07-2020
Det har den senere tid vært flere uheldige hendelser i sameiet. Sist i helgen, da noen barn fant et spann med maling. Malingen ble sølt utover et større areal, både på asfalt og vegger. Det ble også tråkket i malingen og fotspor kan sees over et større areal. I helgen ble det også kastet masse sand og grus på lekeplassen. Dette er et gjentakende problem. Sand fra sandkassen og grus kastes rundt på lekeplassen og gjør at hele området må feies. Gjerder og frukttrær klatres i eller ødelegges ved høsting av frukt. Klistremerker på veibommer rives av. I tillegg kastes altfor mye søppel på fellesarealene.
​
Alle punktene ovenfor kan knyttes til barns lek. Styret forventer at foreldre følger med på hva egne barn gjør når de leker på fellesarealene. Forsøpling og hærverk er helt unødvendig. Vår vaktmester har viktigere oppgaver enn å rydde opp i andre barns rot. Dette er ekstraarbeid som medfører ekstra kostnad (felleskostnad) for alle sameiere.
Vi ber innstendig alle foreldre om å ta større ansvar! Så slipper vi å gjøre dere erstatningspliktige for skader som oppstår.
Nabovarsel
25-06-2020
Bakås skole skal rehabiliteres og utvides. Skolen er i dag en B1 skole med 190 elever og 14 lærere. Når den nye skolen står ferdig høsten 2022, blir den en B2 skole med 392 elever og 38 lærere.
​Med unntak av paviljongen lengst fra Bakås sameie, skal bygningene beholdes og renoveres. I tillegg skal det bygges nybygg. I byggeperioden som starter i juli og frem til skolestart 2022, vil skolen holde til i midlertidige lokaler på Munkebekken.
​
I anleggsperioden som starter i midten av juli, må det påregnes ekstraordinær trafikk, begrenset fremkommelighet, færre parkeringsmuligheter og støy.

Parkering forbudt i E. Munchs vei
04-06-2020
Til tross for flere skriftlige klager fra styret, har nå kommunen skiltet E. Munchs med parkering forbudt skilt. Dette innebærer at hele området langs sameiet nå er forbudssone. Området ved de blå søppelhusene (som mange benytter i dag) er også omfattet av forbudet. Dette området eies av kommunen og ikke sameiet. For å unngå gebyr, oppfordrer vi alle sameiere om å finne alternativ parkering. Styret presiserer at vi er imot forbudet og at vi ikke er varslet om at skiltene skulle settes opp denne uken.
​
Oslo kommune begrunner forbudet med trafikkfarlige situasjoner som følge av parkering som medfører begrenset fremkommelighet, særlig for buss.
​
​
​
​

Protokoll fra ordinært årsmøte 2020
07-05-2020
Protokoll fra årsmøtet og oppdaterte vedtekter er tilgjengelig under menyvalgene årsmøte og dokumenter.
​
Styreleder, styremedlemmer og varamedlem ble gjenvalgt.
Knut Erik og Suluksana tok ikke gjenvalg som hhv. vara og valgkomité.
​
Alle saker ble godkjent av det digitale møtet, som hadde 36 % oppmøte. Merk vedtektsendringer vedrørende parabolantenner, grilling, kjøp av >2 leiligheter og nye bestemmelser for korttidsutleie.
​
​
Digitalt årsmøte
19-04-2020
Pga. korona pandemien er det besluttet at ordinært årsmøte vil foregå digitalt. Årsmøtet vil være åpent fom. mandag 27.4 og 8 dager frem. Dersom det skulle være spørsmål stilles disse pr. e-post til styret. Ved behov vil styret legge ut besvarelser på spørsmål fortløpende her på nettsiden. Det kan derfor være lurt å starte besvarelsen av skjemaet så snart det er tilgjengelig. Det er ikke anledning for forlenget svarfrist.
​
Klikk på knappen nedenfor for brukerveiledning.

Forbud mot grilling
19-04-2020
Styret minner om at det er forbud mot grilling i Bakås sameie, også på privat område. Dette pga. uønsket, røyk, lukt og brannfare. Vi ber om at alle respekterer dette.
​
Grilling er kun tillatt med gassgrill med lokk og elektrisk grill.
​
Dette er også formalisert i vedtektene kap. 2.
Gjentatte eller alvorlige brudd på vedtektene er mislighold iht. vedtektenes kap. 6.

Blåsing og feiing
17-04-2020
Det blir blåsning av veier, parkeringsplasser, mm. med oppstart mandag 20.4. Feiing av veier utføres i løpet av kommende uke. Støy, spredning av støv og begrenset fremkommelighet må påregnes.
Dugnad - VÃ¥rrusken 2020
13-04-2020
Datoer for vårrusken er satt til 4.5 og 5.5 kl. 17:00-20:00. Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø.
​
Grunnet korona-situasjonen gjennomføres en litt annerledes dugnad. Utstyr og redskap settes frem på lekeplassen. Den enkelte oppfordres til å bidra der det er behov. Herunder søppelplukking, raking, kosting, klipping, vasking osv. Det blir ikke matservering. Styret vil heller ikke være tilstede på lekeplassen for å delegere arbeidsoppgaver.
Kontainer for blandet avfall vil være tilgjengelig fra 4.5-6.5. Husk at spesialavfall ikke skal i kontaineren. Eksempler på spesialavfall: elektriske apparater, maling, olje, asbest, spraybokser, impregnerte trematerialer, bildekk osv. Avfall som kan kastes i søppelhusene skal heller ikke i kontaineren.
​
Digitalt årsmøte
13-04-2020
Styret ser nå på mulighetene for å gjennomføre årsmøtet digitalt, pga. den pågående korona-situasjonen. Vi kommer med mer informasjon senere.
​
Allerede nå oppfordrer vi alle som ikke har privat brukerkonto hos USBL om å opprette dette. Gå inn på USBL.no, velg min side. Kun seksjonseiere som har brukerkonto vil ha anledning til å delta på digitalt årsmøte. Det vil dessverre ikke være anledning til å bruke fullmakt.
Hele Norge klapper
18-03-2020
I forbindelse med korona-viruset, oppfordrer styret alle til å delta på arrangementet hele Norge klapper, søndag 22.3 kl. 18:00-18:01. Vi går ut og klapper 1 minutt for helsepersonell!
​
https://www.facebook.com/events/s/heile-noreg-klappar-hele-norge/238435887336866/
AVLYSNING - Ordinært årsmøte 2020
12-03-2020
På grunn av Koronaviruset og regjerningens pressekonferanse i går, er det besluttet at både årsmøtet og beboermøtet utsettes inntil videre. Dette pga. smittefare.
Beboermøte
10-03-2020
Etter ordinært årsmøte 16.3, avholdes det beboermøte. Forskjellen på årsmøte og beboermøte, er at på beboermøter skal det ikke stemmes på saker. Beboermøter er en arena hvor ulike saker kan løftes og det kan gis innspill og stilles spørsmål til styret.

Søppelhåndtering
30-01-2020
Begge avfallsstasjonene er nå midlertidig utstyrt med ekstra kontainer for papp og papir. Dette pga. for liten kapasitet. Styret jobber med å få på plass nedgravde avfallsbrønner til sommeren.
Ordinært årsmøte 2020
21-01-2020
Årsmøtet avholdes 16.3.2020 på Bakås skole. Endelig innkalling til møtet med agenda, årsrapport, økonomisk rapport osv. publiseres på nettsiden senest 8.3.
​
Allerede nå kan saker som ønskes behandlet på møtet meldes inn. Dette gjøres skriftlig pr. e-post eller brevpost. Merk at alle saker som skal behandles på årsmøtet, må meldes inn innen 10.2. Saker skal være så detaljert og konkrete som mulig, slik at det kan stemmes et ja eller nei til forslaget. Forslag som ikke innfrir disse kriteriene forkastes.
Parkeringsforbud i Edvard Munchs vei
12-12-2019
I avisen Groruddalen kunne man nylig lese en artikkel om at Oslo kommune planlegger forbud mot gateparkering i hele Edvard Munchs vei. Årsak er at gateparkeringen er til hinder for buss og annen transport. Styret har i dag sendt klage på vedtaket og kommet med flere innspill på hvordan totalforbud kan unngås. Herunder fjerning av steiner (som har medført at problemet har eskalert), at gateparkering tillates for private kjøretøy lengde <5 meter. Tillatt parkering merkes tydelig med skilt og maling. De mest kristiske områdene med tanke på fremkommelighet merkes med forbudsskilt. Opparbeiding av busstopp med kantstein og forhøyning på hver side av veien ved holdeplass E. Munchs vei, og tydelig merking av bussholdeplass (i motsetning til i dag).

Ny avtale med Get
04-12-2019
Styret har inngått ny avtale med Get. Avtalen heter kollektiv flex. Den gir et grunntilbud til alle beboere med tv-pakken Start (50 poeng) og 50 Mbps bredbånd. Beboere kan individuelt velge bort tv og få 500 Mbps hastighet, eller velge bort bredbånd og få største tv-pakke med 110 poeng uten tilleggskostnad.
​
Totale felleskostnader pr. måned, gjeldende fra januar blir med denne endringen
kr. 3 243.
Tenning av julegranen
24-11-2019
Tradisjon tro tenner vi julegranen 1. søndag i advent. I år starter arrangementet
1.12 kl. 17. Klikk nedenfor for påmelding og mer informasjon.

Rens av takrenner
05-11-2019
Nabovarsel:
Førstkommende helg, 8.11-10.11 vil det bli utført rens av takrenner på alle hus. Ubrukte parabolantenner fjernes.

Justering av felleskostander
05-11-2019
Fom. januar 2020 økes totale felleskostnader med 0,84 %. Økningen kommer som følge av prisutviklingen. Etter endringen vil totale felleskostnader pr. mnd. være kr. 3 228. Herunder kr. 2 511 felleskostnad, kr. 368 for internett og kabeltv og kr. 349 til vedlikeholdsfondet. Fellesgjeld innfries og slettes.
​

Erstatningsbeløp mottatt
05-11-2019
Styret har gleden av å meddele at sameiet har mottatt erstatningskravet mot tidligere eier av 29D. Sameiet har mottatt kr. 2 312 786. Lån for utbedring av takkonstruksjon
(pt. kr. 1 426 689) innfries og slettes så snart som mulig.

Forbud mot grilling med kull
26-08-2019
Klikk nedenfor for å lese mer om regler vedr. grilling.

Dugnad - Høstrusken 2019
20-08-2019
Datoer for høstrusken er satt til 23.9 og 24.9 kl. 17:30-19:30. Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø. Gjøremål annonseres på dugnaden. Servering av boller og drikke. Aktivitetskalenderen er oppdatert.
​
Det vil bli leid inn kontainer som kan benyttes av alle. Kontaineren vil kun være ulåst under dugnadene. Blandet avfall tillates, men spesialavfall skal ikke legges i kontainer. Eksempler på spesialavfall: elektriske apparater, maling, olje, asbest, spraybokser, impregnerte trematerialer, bildekk, glass osv. Avfall som kan kastes i søppelhusene skal heller ikke i kontaineren.
​
Rehabilitering av tak 5E
30-06-2019
Nabovarsel: rehabilitering av tak; leilighet 5E. Det er inngått avtale med Buer Entrepenør som følge av vannlekkasje. Arbeidet vil pågå i perioden 3.7-7.8 (uke 27-32). Begrenset fremkommelighet og støy må påregnes. Vi beklager ulempene denne medfører. Klikk nedenfor mer info og fremdriftsplan.
Rehabilitering av tak 5E
25-06-2019
Rehabilitering av tak; leilighet 11E og 11F er straks ferdig. Det er inngått ny avtale med Buer Entrepenør om at tilsvarende vedlikehold også skal utføres på tak leil. 5E. Dette pga. aktutt behov for reparasjon grunnet vannlekkasje. Styret ser seg derfor nødt til å endre på vedlikeholdsplanen. Det medfører at ladestasjoner til EL-bil og utbedring av utelys utsettes.
​
Se menyvalg "dokumenter" eller klikk nedenfor for detaljer.

Søppel
27-05-2019
Bildet viser hvordan vi IKKE skal ha det i Bakås sameie. Noen har kastet gamle møbler og annet skrot foran søppelhusene ved E. Munchs vei 21. Søppel skal aldri settes på utsiden av søppelhusene! Styret henstiller vedkommende til å fjerne dette snarest.
​
Vi minner om at det bestilles kontainer både vår og høst i forbindelse med dugnad, hvor bla. gamle møbler kan kastes. Det er kun 3 uker siden sist.
Søppelhusene skal kun benyttes til:
- Plastavfall i blå pose
- Matavfall i grønn pose
- Restavfall (minus spesialavfall)
- Sammenbrettet papp og papir
​
Det er mye nyttig info på kommunens nettsider:
https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/#gref
Rehabilitering av tak 11E og 11F
21-05-2019
Nabovarsel: rehabilitering av tak; leilighet 11E og 11F. Det er inngått avtale med Buer Entrepenør som følge av vannlekkasje. Arbeidet vil pågå i perioden 3.6-12.7 (uke 23-28). Begrenset fremkommelighet og støy må påregnes. Vi beklager ulempene denne medfører. Klikk nedenfor for fremdriftsplan.

Endring av leiekostnad
21-05-2019
Styret har besluttet at leie for utendørs parkering fom. 1.8 skal økes fra kr. 130 til kr. 200 pr. måned.
​
Vi benytter anledningen til å informere om at avtalen om parkeringskontroll med Smart Security er utgått og videreført til P Service AS.

Anke til høyesterett forkastet
01-05-2019
Høyesteretts ankeutvalg har forkastet anken fra tidligere eier av 29D. Dermed er dommen fra Lagmannsretten rettskraftig. Tidligere eier er dømt til å betale Bakås sameie kr. 2 255 267 + kr. 34 500 for saksomkostninger til Høyesterett.
​
Sitat:
Ankeutvalget finner enstemmig at det ikke er tilstrekkelig grunn til at saken blir fremmet for
Høyesterett, jf. tvisteloven § 30-4. Anken tillates derfor ikke fremmet.
​
.
Dugnad - VÃ¥rrusken 2019
28-04-2019
Datoer for vårrusken er satt til 6.5 og 7.5 kl. 17:00-19:30. Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø.
​
Klikk nedenfor for mer info.
​

Endring av styrets sammensetning
16-04-2019
På ordinært årsmøte 10.4 ble det valgt ett nytt styre- og to varamedlemmer, samt valgkomité.
Disse er: Mihrican Tikir (styremedlem), Knut Erik Nilsen (varamedlem, tidligere styremedlem), Gry-Heidi Solberg (varamedlem) og Sulaksana Sirapatham (valgkomité, tidligere varamedlem).
Protokoll fra årsmøtet og oppdaterte vedtekter er tilgjengelig under menyvalgene årsmøte og dokumenter.

Dugnad - VÃ¥rrusken 2019
04-04-2019
Datoer for vårrusken er satt til 6.5 og 7.5 kl. 17:00-19:30. Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø. Gjøremål annonseres på dugnaden. Aktivitetskalenderen er oppdatert.
​
Det vil bli leid inn kontainer som kan benyttes av alle. Den plasseres ved hus nr. 23. Kontaineren vil kun være ulåst under dugnadene. Blandet avfall tillates, men spesialavfall skal ikke legges i kontainer. Eksempler på spesialavfall: elektriske apparater, maling, olje, asbest, spraybokser, impregnerte trematerialer, bildekk osv. Avfall som kan kastes i søppelhusene skal heller ikke i kontaineren.
​

Fjerning av grus fra veier og plener
04-04-2019
På formiddagen tirsdag 9.4 kommer eksternt vaktmesterselskap for å fjerne grus. Dette kan medføre noe støy og spredning av støv.

Anke til høyesterett
25-03-2019
Tidligere eier av 29D har anket dommen fra lagmannsretten til høyesterett. Vår advokat har sendt anketilsvar. 1. april avholdes utleggsforetning. Det er i skrivende stund uklart om saken kommer til behandling i høyesterett.

Domsavsigelse Borgarting lagmannsrett
05-02-2019
Sameiet vant ankesaken mot tidligere eier av 29D. Tidligere eier er dømt til å betale Bakås sameie til sammen kr. 2 255 267. Denne økonomiske erstatningen dekker sameiets kostnader knyttet til utbedring av taket (utført sommeren 2018), advokatkostnader og forsinkelsesrenter. Klikk nedenfor for å lese domsslutningen.

Frist for å melde inn saker
05-02-2019
Frist for å melde inn saker til årsmøtet er satt til 1.3. Dette gjøres skriftlig pr. e-post eller brevpost. Merk at alle saker som skal behandles på årsmøtet, må meldes inn innen fristen. Saker skal være så detaljert og konkrete som mulig, slik at det kan stemmes et ja eller nei til forslaget. Forslag som ikke innfrir disse kriteriene forkastes.

Ordinært årsmøte 2019
23-01-2019
Årsmøtet avholdes 10.4.2019 kl. 19:00 på Bakås skole. Endelig innkalling til møtet med agenda, årsrapport, økonomisk rapport osv. publiseres på nettsiden senest 2.4.
​
Allerede nå kan saker som ønskes behandlet på møtet meldes inn. Dette gjøres skriftlig pr. e-post eller brevpost. Merk at alle saker som skal behandles på årsmøtet, må meldes inn innen fristen (bestemmes senere). Saker skal være så detaljert og konkrete som mulig, slik at det kan stemmes et ja eller nei til forslaget. Forslag som ikke innfrir disse kriteriene forkastes.
Henting av juletre
03-01-2019
Oslo renholdsverk henter ditt juletre 5.1. For mer informasjon klikk nedenfor.

Justering av felleskostander
02-01-2019
Fom. januar 2019 økes andel felleskostnader med 3,5 %. Økningen kommer som følge av renteendring på sameiets banklån.
​
​

Rettssak
17-12-2018
8.1 og 9.1 blir det ankesak i Borgarting lagmannsrett. Retten er åpen. Saken gjelder leil. 29D, hvor sameiet krever økonomisk erstatning for de kostander sameiet ble påført som følge av at tidligere eier; Kamil og Sefika Aydin, bygget ut loft uforskriftsmessig, og som konsenkvens svekket hele takkontruksjonen med fare for kollaps. Taket ble utbedret i sommer på fellesskapets regning og styret kan vise til faktiske kostnader til reparasjonsarbeidet. Dette kunne vi ikke da sameiet tapte saken i Moss tingrett 12.6.2017. Styret anser at vi har en betraktelig bedre sak denne gang og har avslått forlik.

Ny vei og utebelysning
26-11-2018
Veien fra nr. 5-11 er nå ferdig vedlikeholdt med ny drenering, asfalt og utebelysning. Neste år planlegges tredje og siste fase. Da utbedres det indre området/parken, samt veien ved nr. 13 og 15.

Ny strømavtale med Fortum
26-11-2018
Styret har inngått ny strømavtale med Fortum. I dag leverer Hafslund både nett og strøm til sameiets fellesarealer. Fom. 7.12 kjøper vi strøm fra Fortum.
Vedtak fra ekstraordinært årsmøte
17-06-2018
På ekstraordinært årsmøte 31.5 ble det vedtatt å ta opp banklån på kr. 1 600 000 med betalingstid på 10 år. Dette medfører at felleskostnader fom. 1.7.2018 øker med kr. 225 pr. mnd.
​
Det ble også fattet vedtak om at dagens vaktmesteravtale beholdes.
​
Komplett protokoll er tilgjengelig nedenfor og under menyvalg "årsmøte".

Fornyelse av avtale med Smart Security
26-11-2018
Styret har fornyet avtalen med Smart Security AS, som er ansvarlig for parkeringsdrift og kontroll i sameiet. Iht. nye retningslinjer i parkeringsbransjen, er ikke lenger denne tjenesten gratis (kr. 890 eks. mva. pr. mnd.). Den nye avtalen er gyldig fom. 15.11. Det vil bli utdelt nye parkeringskort og bli satt opp nye skilt på området.

Tyveri i garasjeanlegget
19-11-2018
Da elektrikeren i går skulle starte montering av utelys, viste det seg at noen har stjålet kablene fra garasjen under nr. 5 og 7! Dette er en dyr kabel og en veldig kjedelig sak. Styret oppfordrer alle til å være ekstra oppmerksomme og passe egne verdisaker.
Grønn festival
08-10-2018
Ellingsrud Velforening, Ellingsrud Frivillighetssentral, Furuset og Ellingsrud Menighet, Klimanettverket på Ellingsrud og Naturvernforbundet i Groruddalen inviterer til Grønn Festival i Ellingsrud kirke 20.10 kl. 12-17.

Utebelysning 2. fase
18-09-2018
Om ca. to uker starter 2. fase i oppgraderingen av veier og belysning i sameiet. Dette trinnet omfatter utbedring av hele gangveien fra nr. 3, forbi bommen, nr. 5, 7, 9, 11 og til bommene mot Dragonstien. Hele strekningen og snuplassen mellom nr. 7 og 9, skal utbedres med ny drenering, asfalt og belysning. Begrenset fremkommelighet og støy må påregnes i perioden. Vi beklager ulempene dette medfører.
​
3. og siste fase, planlegges utført neste år. Da vil resterende veinett og belysning oppgraderes (forutsatt at budsjettet 2019 godkjennes av årsmøtet)
Dugnad - Høstrusken 2018
18-09-2018
Datoer for høstrusken er satt til 8.10 og 9.10 kl. 17:00-19:30. Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø. Gjøremål annonseres på dugnaden. Aktivitetskalenderen er oppdatert.
​
Det vil bli leid inn kontainer som kan benyttes av alle. Den plasseres ved hus nr. 23. Kontaineren vil kun være ulåst under dugnadene. Blandet avfall tillates, men spesialavfall skal ikke legges i kontainer. Eksempler på spesialavfall: elektriske apparater, maling, olje, asbest, spraybokser, impregnerte trematerialer, bildekk osv. Avfall som kan kastes i søppelhusene skal heller ikke i kontaineren.
​

Parkering i Edvard Munchs vei
04-09-2018
24.8 ble Edvard Munchs vei på siden mot E6 sperret av med steiner for å hindre parkering. Dette skjedde uanmeldt. Styret har sendt klage og er i dialog med Oslo kommune (grunneier) vedrørende fremtidige parkeringsløsninger.
​
Styret har fått flere henvendeler fra beboere som trenger parkering. Vi har pt. dessverre ingen ledige parkeringsplasser til leie. Parkering på sameiets gangveier, snuplasser og gjesteparkering (av beboere) tillates ikke.
​
Det er imidlertid mulig å parkere på Bakås skole i tidsrommet kl. 16:30-07:30.
Reparasjon takkonstruksjon 29D
26-06-2018
Nabovarsel vedrørende reparasjonsarbeider tak 29D. Her kan du lese oppdatert informasjon om prosessen, som igangsettes i dag. Merk at dette dokumentet ikke er det samme som ble lagt i postkassene forleden dag.
Ekstraordinært årsmøte
23-05-2018
Det kalles inn til ekstraordinært årsmøte vedrørende opptak av banklån, 31.5 kl. 18:00 på Bakås skole. Her kan du lese den komplette innkallingen. Møtet er åpent for alle. Kun seksjonseiere har stemmerett. Vel møtt!
​
Dugnad - VÃ¥rrusken 2018
25-04-2018
Datoer for vårrusken er satt til 7.5 og 8.5 kl. 18:00-20:00. Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø. Gjøremål annonseres på dugnaden og plakater. Aktivitetskalenderen er oppdatert.
Det vil bli leid inn kontainer som kan benyttes av alle. Den plasseres ved hus nr. 23. Blandet avfall tillates, men spesialavfall skal ikke legges i kontainer. Eksempler på spesialavfall: elektriske apparater, maling, olje, asbest, spraybokser, impregnerte trematerialer, bildekk osv. Avfall som kan kastes i søppelhusene skal heller ikke i kontaineren.
​

Fjerning av grus fra veier og plener
25-04-2018
I dag, fredag og lørdag kommer det et eksternt vaktmesterselskap for å fjerne grus. Dette kan medføre noe støy og spredning av støv.

Endring av styrets sammensetning
24-04-2018
På ordinært årsmøte 12.4 ble det valgt ett nytt styre- og varamedlem.
Disse er: Knut Erik Nilsen (styremedlem) og Oleg Tomić (varamedlem).
Det nye styret ble konstituert på styremøte 24.4. Styret valgte André Østlie til å fortsette som nestleder.
​
Styret benytter anledningen til å takke Svein Evjen for innsatsen. Svein forlater styret etter eget ønske.

Orienteringsløp
11-04-2018
Hvert år etter påske arrangerer fem orienteringsklubber i Oslo en sprintcup i bynære områder. Oppsal Orientering er en av disse klubbene. I år har de valgt å legge sitt løp på Ellingsrud. De kommer til å ha start ved Ellingsrud skole og et par av postene vil ligge i sameiet. Løpet vil foregå mellom kl 18 og 19 (ca.) tirsdag 8.mai, og det vil da være en del løpere (både barn og voksne) utenfor sameiet. Postene vil bli satt opp litt tidligere på ettermiddagen og tatt bort igjen like etter løpet.
​
​

Innspillsmøte på Ellingsrud
11-04-2018
Har dere forslag til hva som kan bli bedre i nærområdet? Eller spørsmål om hva som er status i en sak, eller hva SV mener om en ting dere er opptatt av? Tirs 24. april kl 19.00 inviterer Alna SV til spørsmåls- og innspillsmøte for beboere på Ellingsrud. Møtet finner sted på Frivilligsentralen, Edvard Munchs vei 49.
Til møtet kommer:
·Kari Elisabeth Kaski, Stortingsrepresentant for Oslo SV, Veitvet
·Benjamin Endre Larsen, Bystyrerepresentant for Oslo SV, oppvokst på Ellingsrud.
·SV-politikere fra blant annet Alna bydelsutvalg.
Politikerne skal ikke holde foredrag om egen politikk, men svare på spørsmål og kommentarer fra beboere, organisasjoner og institusjoner i Ellingsrud-området. Til sammen representerer de et bredt utvalg av forvaltningsnivåer og saksfelt, fra det lokale til det nasjonale.
Målet med møtet er både å få innspill til saker SV bør følge opp framover, og få mer informasjon om hva folk er opptatt av i nærmiljøet.
Dersom dere ikke har anledning til å møte, kan dere også sende inn spørsmål til oss skriftlig på forhånd, så gjengis og besvares spørsmålet i møtet, samt på epost i etterkant.
Møtet er åpent for alle, og vi håper på bred deltakelse. Vi håper at noen fra styret i borettslaget har lyst til å delta, men også at informasjon om møtet kan videreformidles til beboere i borettslaget gjennom nettsiden, epost eller eventuelle Facebook-grupper for beboerne.
Her er lenke til facebookarrangement:
https://www.facebook.com/events/154796521857717/
Med vennlig hilsen
Guri Waalen Borch
styremedlem Alna SV, Munkebekken, Ellingsrud.
Ordinært årsmøte 2018
03-04-2018
Årets ordinære årsmøte avholdes i gymsalen på Bakås skole 12.4.2018 kl. 18:00. Her kan du lese den komplette innkallingen. Møtet er åpent for alle. Kun seksjonseiere har stemmerett. Vel møtt!
Etter årsmøtet avholdes et beboermøte, hvor det er åpent for spørsmål, diskusjon og debatt rundt saker som ikke krever vedtak fra seksjonseierne.
Valg av styre og valgkomite
08-03-2018
I forbindelse med årsmøtet 12.4, skal det holdes valg av styreleder, styremedlemmer, varamedlemmer og valgkomite. Meld ditt kandidatur! Frist for påmelding er 6.4.
Klikk nedenfor for mer informasjon.

Ordinært årsmøte 2018
08-02-2018
Årsmøte (tidligere kalt sameiermøte eller generalforsamling) avholdes 12.4.2018. Endelig innkalling til møtet med agenda, årsrapport, økonomisk rapport osv. publiseres på nettsiden senest 4.4. Alle sameiere vil også motta denne informasjon pr. brevpost.
​
4.3.2018 er siste frist for å melde inn saker som skal behandles på årsmøtet. Dette gjøres skriftlig pr. e-post eller brevpost.
Henting av juletre
03-01-2018
Oslo renholdsverk henter ditt juletre 6.1. For mer informasjon klikk nedenfor.
Tenning av julegranen
26-11-2017
Tradisjon tro tenner vi julegranen 1. søndag i advent. I år starter arrangementet 3.12 kl. 17. Klikk nedenfor for påmelding og mer informasjon.

Røykvarslerens dag
20-11-2017
I forbindelse med røykvarslerens dag 1.12, deler styret ut gratis batterier og foretar en enkel kontroll av brannsikkerhet hos den enkelte sameier. Alle oppfordres til å være tilgjengelig i tidsrommet 18-20, mandag 27.11 eller tirsdag 28.11.
Nyhetsbrev fra Ellingsrud velforening
18-10-2017
Her kan du lese årets nyhetsbrev fra Ellingsrud velforening.

Justering av felleskostander
12-10-2017
Styret vedtok på styremøte 10.10 å øke andel felleskostander med 5 % fom. 1.1.2018. Økningen kommer bla. som følge av anbefalning fra vår forretningsfører USBL.
Styret besluttet også at månedlig leie av utendørs parkeringsplass øker med kr. 30. fom. 1.1.2018.
​
​

Dugnad - Høstrusken 2017
14-09-2017
Datoer for høstrusken er satt til 2.10 og 3.10 kl. 17:00-20:00. Servering av mat og drikke fra kl. 19:30. Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø. Gjøremål annonseres på dugnaden og plakater. Aktivitetskalenderen er oppdatert.
Det vil bli leid inn kontainer som kan benyttes av alle. Blandet avfall tillates, men spesialavfall skal ikke legges i kontainer. Eksempler på spesialavfall: elektriske apparater, maling, olje, asbest, spraybokser, impregnerte trematerialer, bildekk osv. Avfall som kan kastes i søppelhusene skal heller ikke i kontaineren.
​
Kjøretøy må flyttes
24-08-2017
Torsdag 31.8 kl. 08:00 skal det strekkes kabel til den nye utebelysningen i garasjeanlegget under bygg 3 og 29. Kjøretøy som er parkert under kabelgaten må flyttes. Dette gjelder fra sikringsskapet på høyre side av garasjen (sett fra garasjeporten) og hele garasjens lengde. Totalt 15 parkeringsplasser.

Bakås sameie, ett sameie
18-07-2017
Styret kan herved informere om at Bakås sameie nå formelt er ett sameie med samme gårds- og bruksnummer. Hus 17 og 19 er nå innlemmet i sameiet. Takket være vår utmerkede advokat, kan vi etter en lang prosess avslutte denne saken som et samlet sameie.

Nye veibommer
14-06-2017
Nye bommer monteres i disse dager utenfor bygg 15 og 25. De vil være låst. Systemnøkkel til garasjeanleggene fungerer på låsene.
​
Vi oppfordrer til begrenset motorisert ferdsel og lav hastighet langs gangveiene i sameiet.

Graving
07-06-2017
Neste uke starter arbeidene med utskifting av bommer, reparasjon av vei og oppgradering av gatelys. Arbeidene vil finne sted ved bygg 17, 19, 21 og 25, samt parkeringsplassen med utleieplasser og gjesteparkering. Begrenset fremkommelighet og støy må påregnes. Vi beklager ulempene dette medfører.

Justering av felleskostnader
18-05-2017
I forbindelse med revideringen av sameiets avtale med Get tidligere i år, ble det oppdaget at de faktiske kostnadene til TV-anlegget, er høyere enn det som blir fakturert via felleskostnadene. På forrige styremøte fattet styret følgende vedtak:
​
Felleskostnader knyttet til TV-anlegget økes med kr. 95 pr. mnd. fom. 1.7.2017. Kostnader som feilaktig ikke har blitt innkrevd, dekkes av sameiet og får ikke tilbakevirkende kraft.
​
Alle sameiere vil også motta varsel om dette pr. brevpost.

Dugnad utsettes
23-04-2017
Dugnad 25.4 og 26.4 avlyses pga. dårlig vær.
Nye datoer er 3.5 og 4.5. Aktivitetskalenderen er oppdatert.
Dugnad - VÃ¥rrusken 2
05-04-2017
Som annonsert tidligere, inviterer vi til dugnad 25.4 og 26.4 kl. 18.00-19:30. Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø.
Klikk på knappen nedenfor for mer informasjon om dugnaden.

Endring av styrets sammensetning
27-03-2017
På ordinær generalforsamling 23.3 ble det valgt inn ett nytt styremedlem og to varamedlemmer. Disse er: Svein Evjen (styremedlem), Sulaksana Sivapatham (varamedlem) og Knut Erik Nilsen (varamedlem). Det nye styret ble konstituert på styremøte 27.3. Styret valgte André Østlie til ny nestleder.
​
Styret benytter også anledningen til å takke medlemmene som nå forlater styret. Disse er: Muhammad Arif (tidligere nestleder), Hiep Ngoc Tran (tidligere varamedlem) og Tor Magne Pettersen (tidligere varamedlem).

Dugnad - VÃ¥rrusken
27-03-2017
Datoer for vårrusken er satt til 25.4 og 26.4 kl. 18:00-19:30.
Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø. Aktivitetskalenderen er oppdatert.
​
Meld inn sak(er) til årets ordinære generalforsamling
07-02-2017
Har du forslag til sak(er) til årets ordinære generalforsamling? Meld inn dette til styret pr. e-post eller brevpost. Forslag må gi en konkret beskrivelse av saken, slik at sameiermøtet kan stemme ja eller nei til forslaget.
​
Frist for å melde inn er 23.2.2017.

Ny kollektiv avtale med Get
24-01-2017
Styret har gleden av å meddele at vi har inngått ny avtale med Get AS. Den nye avtalen innebærer at bredbåndshastighet økes fra 10 til 25 Mbps., uten pristillegg. For de som ønsker høyere hastighet, vil det fremdeles være mulig å inngå avtale om dette. Tilleggskostnader knyttet til dette reduseres.
​
NÃ¥r det gjelder digital-TV, endres avtalen slik at man fritt kan velge mellom dekoder av type: Get box mikro eller Get box HD PVR. Sistnevnte har opptaksfunksjon.
​
Endringene vil tre i kraft om ca 5 uker. Eget informasjonsbrev blir sendt fra Get til den enkelte sameier.

Godt nyttår!
28-12-2016
Styret ønsker alle et riktig godt nyttår!
​
I det nye året håper vi alle bidrar til å gjøre bomiljøet enda bedre. De siste ukene har vi for eksempel vært vitne til at det kastes søppel på fellesarealene og at det plasseres avfall ved avfallscontainerene. Vi minner om at spesialavfall som bildekk, elektronikk, møbler osv. SKAL leveres til nærmeste gjennvinningsstasjon og absolutt IKKE plasseres på fellesareal eller kastes i naturen. Dette vil vi hevde bidrar til forringelse av hele vårt område, noe som er totalt uakseptabelt.

Ordinær generalforsamling 2017
12-12-2016
Foreløpig dato for ordinær generalforsamling 2017, er 23. mars kl. 19:00. Hold av datoen.

Utskifting av strømmålere
13-11-2016
Alle strømmålerne i sameiet vil i løpet av perioden 19.1.2017-17.3.2017 bli byttet ut. Hafslund vil sende informasjon med flere detaljer til den enkelte sameier.

Justering av felleskostander
13-11-2016
Styret vedtok på styremøte 1.11.2016 å øke andel felleskostander med 12 % fom. 1.1.2017. Økningen avsettes til vedlikeholdsfondet. Se vedlikeholdsplanen under menyvalget dokumenter, eller klikk her.

Tømming av søppel har stoppet
09-11-2016
Tømming av søppel har stoppet opp hos oss.
​
Styret ber derfor om at det ikke kastes papir i søppelhusene, men ta vare på dette så lenge ikke sett dette utenfor søppelhusene. Søppelhusene for papir er smekk fulle. Blir det ikke noen løsning på henting av restavfall og annet søppel før helgen, vil styret prøve å finne en annen løsning.

Befaring av brannsikkerhet
09-11-2016
Befaringen skal kartlegge brannsikkerheten, teste røykvarslere og bytte batteri.
Dette er en del av det systematiske HMS-arbeid for økt brannsikkerhet for alle beboere.
​
Befaringen finner sted:
Mandag 14. november og Tirsdag 15. november mellom klokken 17.00 og 21.00.

Dugnad - Høstrusken
07-09-2016
Datoer for høstrusken er satt til 27.9 og 28.9 kl. 18:00-19:30.
Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø. Aktivitetskalenderen er oppdatert.
​

Fjernstyring av garasjeporter
04-09-2016
Fjernstyringen av garasjeportene fungerer nå slik den skal. Dessverre er ikke de to nye anleggene kompatible med det tidligere systemet. Dette medfører at fjernkontrollene ikke lenger fungerer. Dersom portåpner er ønskelig, må den enkelte selv bestille og bekoste dette. Programmering utføres av styret kostnadsfritt.
​
Fjernkontrollen heter Hörmann HSE 4 BS BiSecur. Den kan for eksempel bestilles her:
https://portspesialisten.com/fjernkontroll/hormann-hse-4-bs-bisecur-fjernkontroll/

Feil på utendørsbelysning
16-08-2016
I august måned er det slutt på lange lyse sommerkvelder, og det blir igjen mørke kvelder. For de som synes det er uvanlig mørkt ute, er dette riktig observert. Vi har de siste dagene hatt flere problemer med utendørsbelysningen. Hvorav flere kortslutninger. Styret jobber med saken. Vi minner om at vi jobber med oppgradering av hele utendørsbelysningen. Denne kan tidligst så ferdig til vinteren, men trolig ikke før neste år.

Rydding og feiing av garasjene er utført
29-07-2016
Garasjeanleggene er ferdig ryddet og feiet. Klikk nedenfor for infobrev fra styret.

Feiing av garasjer
25-07-2016
Det blir dessverre ingen feiing av garasjene 29.7 (som tidligere annonsert). Dette pga. havari på feiemaskinen. Styret kommer tilbake med nytt tidspunkt så snart dette foreligger. I mellomtiden oppfordrer vi alle til å rydde sine p-plasser slik at disse er ryddige.

Ny garasjeport
12-07-2016
Garasjeporten til parkeringsanlegget under bygg 5 og 7 er nå utbedret. Dermed er begge garasjeportene skiftet ut med nye. Det mangler imidlertid elektronikk for fjernstyring (åpning) av porten og elektronikken for styring av lys og vifte. Dette er lovet levert fra Tyskland på fredag og Hörmann på Lørenskog håper dette kan monteres på fredag. Men det er midt i ferietiden både i Norge og Tyskland så det kan det bli forsinkelse.

Testing av ny utendørsbelysning
05-07-2016
Styret er i gang med å teste nye lamper for vår fremtidige utendørsbelysning. To LED testlamper ble montert i parken forrige uke. Vi presiserer at dette kun er en test og en midlertidig løsning.

Vi lanserer ny nettside
30-06-2016
Etter en lengre tid med nettsiden ute av drift, har vi gleden av å presentere vår nye nettside.
​
Vi anbefaler alle beboere om å registrere seg på nyhetsvarslet vårt. På denne måten mottar dere en e-post hver gang nettsiden oppdateres med viktig informasjon. Kun informasjon av særdeles høy betydning (eks. innkalling til generalforsamling, justering av felleskostnader osv.), vil i fremtiden bli varslet pr. brevpost.
â—„
1 / 1
â–º