Bakås sameie
Etablert 1996
Meld deg på nyhetsvarsel og motta e-post hver gang siden oppdateres.

Gjesteparkering
24.4.2025
På grunn av takprosjektet, er vi dessverre nødt til midlertidig fjerne flere parkeringsplasser. Det er nå kun de 2 øverste plassene som kan benyttes som gjesteparkering. Styret beklager dette og henstiller alle gjester til å parkere gratis på Rema 1000.

Oppstart byggearbeider
25.3.2025
Nå braker det snart løs med bygging av nye tak! Klikk nedenfor for å se fremdriftsplan og når arbeidet er planlagt utført i huset du bor.
​
Først ut er hus 17 og 19. Her vil stilasene bli montert før påske og alle som bor i disse husene vil motta eget varsel. Deretter fortsetter prosjektet med hus 13 og 15. Hele prosjektet er ventet å vare i 9 måneder.
I anledning byggearbeidene vil det bli etablert brakkerigg og miljøstasjon mellom hus 17 og Rema1000.

Årsmøte 2025
30.1.2025
Dato for årsmøte er satt til 26.5.
Allerede nå kan alle melde inn saker. Frist er satt til 1.4.
Saker som ønskes behandlet på årsmøtet meldes til styrets e-post eller på min side på USBLs nettside.
https://www.usbl.no/om-oss/bonabo

Vedlikeholdsarbeid på lekeplassen
6.8.2024
Det pågår nødvendig vedlikeholdsarbeid på lekeplassen. Den vil dessverre være stengt for en periode. Estimert 1 uke .
Informasjonsmøte / beboermøte
15.5.2024
Det blir beboermøte vedrørende rehabilitering av vinduer og tak på Bakås skole 23.5 kl.18. Klikk nedenfor for å lese innkallingen.
​
Valg 2024
15.5.2024
Det gjennomføres valg av styremedlemmer i forbindelse med årsmøtet 6. juni. Les mer om hvordan du kan stille til valg her.
​
Asfaltarbeid - Garasjene stenges 10.4
9.4.2024
Nødvendig asfaltarbeid utføres utenfor garasjene i morgen 10.4. I perioden kl. 10-15, vil det ikke være mulig å kjøre inn eller ut av garasjene.
​
Parkering tillates på fellesareal, forutsatt at man ikke er til vesentlig hinder for andre.
​
Beholdere for spesialavfall
3.4.2024
I perioden 9.4 - 16.4 blir det utplassert ekstra beholdere på avfallsstasjonen. 2 kasser for farlig avfall og 2 kasser for elektronisk avfall. Disse kan benyttes av alle i sameiet.
​
Noe asfaltering og feiing av veier og gangveier er planlagt neste uke.
​

Vannlekkasjer fra tak
22.1.2024
Mildeværet er over oss og styret har blitt varslet om 2 vannlekkasjer fra tak i dag. Vi ber alle som bor i 2. etg. om å ta sine forhåndsregler og melde til styret omgående dersom lekkasjer oppstår.
Skader fra tak vil som hovedregel dekkes av sameiets forsikring. Det arbeides med prosjektering av tak og vinduer som legges frem på årsmøtet.
Gravearbeid ved garasje 2
18.9.2023
Gravearbeid i sameiet mandag 25. september. Starter utenfor garasjen ved hus nr. 3, gammel stein skal fjernes og ny mur skal bygges, i tillegg skal overvannet som renner inn i garasjen dreneres. Det vil i denne perioden være liten eller ingen tilgang til garasjen, da arbeidet utføres med gravemaskin. Styret ber om at biler som skal ut i løpet av mandag kjøres ut av garasjen tidlig mandag morgen, eller søndag kveld.
Parkering på sameiets asfalterte stikkveier, snuplasser og møteplasser er tillatt søndag kveld og hele mandag, så fremt parkeringen ikke er til hinder for andre.
Høstdugnad
15.9.2023
Velkommen til høstdugnad / Rusken tirsdag og onsdag 19.9 og 20.9 kl. 17:30-19:30. Oppmøte på lekeplassen.
​
Alle, liten som stor er hjertelig velkomne til å delta. Enkel bevertning.
​

Ordinært årsmøte 2023
14.2.2023
Årsmøtet avholdes 25.4.2023 kl. 18:30 i Auditoriet på Bakås skole. Endelig innkalling til møtet med agenda, årsrapport, økonomisk rapport osv. publiseres på nettsiden senest 16.4. Det avholdes beboermøte rett etter årsmøtet. Beboermøtet er uformelt, hvor man kan diskutere ulike saker som ikke krever vedtak i årsmøtet.
​
På årsmøtet skal det bla. velges ett styremedlem og varamedlem.
Vi oppfordrer alle som ønsker å engasjere seg for sameiet om å stille sitt kandidatur.
​
Allerede nå kan saker som ønskes behandlet på årsmøtet meldes inn. Dette gjøres skriftlig pr. e-post eller brevpost. Merk at alle saker som skal behandles på årsmøtet, må meldes inn innen 17.3. Saker skal være så detaljert og konkrete som mulig, slik at det kan stemmes et ja eller nei til forslaget. Forslag som ikke innfrir disse kriteriene forkastes, men kan drøftes på beboermøtet.
​
​

Beholdere for spesialavfall
31.10.2022
Fom. i dag og frem til 7.11, er det utplassert ekstra beholdere på avfallsstasjonen. 2 kasser for farlig avfall og 2 kasser for elektronisk avfall. Disse kan benyttes av alle i sameiet.

Veiarbeid
14.10.2022
Nabovarsel: mandag 17.10 blir det veiarbeid fra krysset ved Rema 1000, opp Skansen terrasse og til utleieplasser og gjesteparkering. Kjøring til P-plassene må gjøres forbi bommene ved hus nr. 21, 23, 25 og 27.
​
Vennligst unngå unødig kjøring. Hold gangfart og unngå kjøring og parkering på gresset.

Utvidelse av avfallsanlegg
2.10.2022
I morgen, mandag 3.10 starter arbeidet med etterlengtet utvidelse av kapasitet på avfallsanlegget. Dette medfører gravearbeid med påfølgende begrenset fremkommelighet. Støy må påregnes.
Høstdugnad
17.9.2022
Garasjevask
3.8.2022
Mandag 22. og tirsdag 23. skal garasjene vaskes. Gulv og vegger spyles og rengjøres.
Alle kjøretøy og personlige eiendeler skal fjernes til angitt tidsrom. Seksjonseiere med garasjebod må ta høyde for fukt på gulvet.
I angitt tidsrom kan kjøretøy parkeres på sameiets stikkveier, snuplasser og plener. Parkering skal ikke være til hinder for annen motorisert ferdsel. Seksjonseiere med utendørs utleieplass, oppfordres til dobbeltparkering.
Parkering på sameiets område tillates fom. søndag 21.8 kl. 22:00 og frem til tirsdag 23.8 kl. 22:00. Gjesteparkeringen skal ikke benyttes. Kjøretøy skal heller ikke parkeres i E. Munchs vei. Dette er kommunalt, også plassene nærmest avfallsstasjonen.
​
Parkering i garasjene er forbudt i følgende tidsrom:
Garasje 1 (under nr. 5 og 7) 22.8 kl. 08:00 – 17:00.
Garasje 2 (under nr. 3 og 29) 23.8 kl. 08:00 – 17:00.
Parkering i og utenfor garasjene gjøres på eget ansvar.
​
LES MER
Protokoll fra ordinært årsmøte 2022
4.4.2022
Protokoll fra digitalt årsmøte er tilgjengelig under menyvalg "årsmøte".
Oppmøte 26 %. Det sittende styret ble gjenvalgt. Tor Magne Pettersen ble valgt til nytt varamedlem.
​
Det ble flertall for felling av treet ved hus 3 og 5.
​
Protokoll fra ordinært årsmøte 2022
4.4.2022
Protokoll fra digitalt årsmøte er tilgjengelig under menyvalg "årsmøte".
Oppmøte 26 %. Det sittende styret ble gjenvalgt. Tor Magne Pettersen ble valgt til nytt varamedlem.
​
Det ble flertall for felling av treet ved hus 3 og 5.
​
Skadedyr 2
18.3.2022
Vi har fremdeles utfordringer med skadedyr i sameiet og styret har flere oppfordringer til alle som ferdes på sameiets område:
​
Unngå mating av fugler. Dette gjelder også beboere i 2. etasje. Rester fra foringsautomater drysser ned og er matkilde til mus og rotter.
​
Ikke plasser søppel/husholdningsavfall på balkonger og verandaer.
​
Bruk ikke søppeldunkene rundt på fellesarealet til husholdningsavfall. Grønne, blå/lilla poser, papp og papir skal kastes i avfallsbeholderne ved E. Munchs vei. Sett aldri søppel på utsiden av søppeldunker og avfallsbeholderne, til tross for at det er fullt.
​
Legg ikke søppel i strøkassene. Disse skal kun inneholde strøsand/-grus.
​
Hold egen parkeringsplass ren og ryddig. Gjelder også utvendige boder, hvor det heller ikke bør oppbevares mat.
Skadedyr
28.1.2022
Sameiet har avtale med Anticimex vedrørende skadedyrsbekjempelse. Resultat fra forrige inspeksjon er nedslående.
​
Styret pålegger med dette alle om å rydde sine p-plasser i garasjeanlegget iht. vedtektene §17 garasjeanlegget:
"...Det er ikke tillatt å oppbevare gjenstander/søppel eller annet kjøretøy i garasjen..."
​
Det er kun kjøretøy, bildekk, takhengt skiboks og EL-bil lader som tillates på p-plassene. Annet utstyr blir fjernet for eiers regning og risiko etter 10.2.2022.
​
Vi henstiller også alle til ikke oppbevare søppel på sine verandaer og balkonger. Heller ikke sette søppel på utsiden av avfallsanlegget eller andre steder i sameiet. Dette tiltrekker seg skadedyr som: mus, rotter og fugler!
Ordinært årsmøte 2022
25.1.2022
Årsmøtet avholdes 23.3.2022. Endelig innkalling til møtet med agenda, årsrapport, økonomisk rapport osv. publiseres på nettsiden senest 15.3.
​
Allerede nå kan saker som ønskes behandlet på møtet meldes inn. Dette gjøres skriftlig pr. e-post eller brevpost. Merk at alle saker som skal behandles på årsmøtet, må meldes inn innen 23.2. Saker skal være så detaljert og konkrete som mulig, slik at det kan stemmes et ja eller nei til forslaget. Forslag som ikke innfrir disse kriteriene forkastes.
​
​
Digital gjesteparkering
30.12.2021
Fom. 1.1.2022 innføres digital gjesteparkering. Prøvetiden blir frem til 1.2. Etter denne dato vil ikke gule gjestekort være gyldige. Klikk på lenken nedenfor for mer informasjon.
​
​
​

Tenning av julegranen
24.11.2021
Søndag 28.11 kl. 16:00 inviteres liten og stor til tenning av julegranen. Det serveres varmt drikke og pepperkaker. Arrangementet foregår ved granen ved flaggstangen.

Justering av felleskostnader 2022
24.11.2021
Fom. 1.1.2022 økes felleskostnader med 3,4 %. Økningen kommer som følge av prisutviklingen. Etter endringen vil totale felleskostnader pr. mnd. være kr. 3 545. Herunder kr. 2 761 felleskostnad, kr. 385 for internett og kabeltv og kr. 399 til vedlikeholdsfondet.
Eventuell leie av utendørs parkering kr. 250.
​
For flere detaljer, se "nøkkeltall".

Beholdere for spesialavfall
19.10.2021
Fom. i dag og frem til 26.10, er det utplassert ekstra beholdere på avfallsstasjonen. 2 kasser for farlig avfall og 1 kasse for elektronisk avfall. Disse kan benyttes av alle i sameiet.

Stengte husker på lekeplassen
29.9.2021
Det er oppdaget omfattende råte i trekonstruksjonen til huskene på lekeplassen. Av sikkerhetsmessige hensyn, er huskene fjernet i påvente av utbedring.

Dugnad - Høstrusken
31.8.2021
Foreløpige datoer for dugnad er satt til 22.9 og 23.9 kl. 17:30-20:00.
Sett av tid allerede i dag og bidra til et enda hyggeligere bomiljø

Nye avfallsstasjoner - Utfordringer
19.8.2021
Det nye avfallsanlegget har nå vært i bruk noen uker. Dessverre har det vært flere utfordringer. I renovasjonsetaten er det mangel på sjåfører og flere personer er i karantene. Dette har ført til forsinket tømming.
​
Videre har renovasjonsetaten feilinformert styret i forhold til nødvendig kapasitet. Dette har beklageligvis ført til at anlegget er underdimensjonert. Derfor har særlig beholderen for papiravfall blitt full gjentatte ganger. Styret ser nå på ulike løsninger for å øke kapasiteten. Som midlertidig tiltak, er det utplassert 4 ekstra beholdere.
​
Vennligst IKKE sett avfall på utsiden av anlegget dersom det er fullt.

Nye avfallsstasjoner - Klare til bruk
28.7.2021
Det nye avfallsanlegget er nå klart til bruk. De gamle søppelhusene skal ikke brukes og blir snarlig fjernet. Avfall skal fra nå av kun kastes i det nye anlegget som er plassert ved nr. 25 og 27. Avfall skal ikke plasseres på utsiden av anlegget.
Det gule anlegget ved nr. 15 og 21 blir ikke erstattet.
​
Styret registrerer også at kommunen har startet gravearbeider i E. Munchs vei. Vi er ikke varslet om dette.

Nye avfallsstasjoner
30.6.2021
I dag starter arbeidet med å fjerne du gamle søppelhusene og erstatte de med nye nedgravde kontainere. Det nye anlegget monteres der de blå søppelhusene er plassert i dag. Avfall skal inntil det nye anlegget er i drift, kastes i de gamle søppelhusene.
​​
Arbeidet vil pågå i ca. 2 uker og vil medføre begrenset fremkommelighet og støy.

Kontainer
6.5.2021
Kontainer for blandet avfall vil være tilgjengelig fra 11.5-12.5.
Den plasseres ved HC-plassen ved nr. 23.
Husk at spesialavfall ikke skal i kontaineren. Eksempler på spesialavfall: elektriske apparater, maling, olje, asbest, spraybokser, impregnerte trematerialer, bildekk osv. Det skal ikke brukes sorte søppelsekker.
Avfall som kan kastes i søppelhusene skal heller ikke i kontaineren.
Vennligst følg disse retningslinjene og informasjon på selve kontaineren.
Det kan spare sameiet for betydelige kostnader.

Blåsing og feiing
27.4.2021
Det blir blåsing og feiing av veier, parkeringsplasser, mm. onsdag 28.4 og torsdag 29.4. Støy, spredning av støv og begrenset fremkommelighet må påregnes.
​
Nettinggjerdet ved hus 3 og 29 (mot rampen ned til garsjeanlegg 2), repareres tirsdag 27.4 og onsdag 28.4.
​
Styret har fått flere henvendelser vedrørende plenen på det det indre området. Den skal utbedres etter gravearbeidene i fjor. Det jobbes med å finne løsning på dette. Jobben er for stor for den kommende dugnaden (11.5).

Tyverier
26.4.2021
Den senere tid har dessverre flere beboere opplevd tyveri. Hagestoler, sykler, barnevogn, telt og dørmatter er noe av det som har blitt stjålet. Gjenstander har blitt stjålet både fra garasje, verandaer og inngangspartiet. Styret oppfordrer alle til å passe ekstra godt på eiendelene sine.

Dugnad - Vårrusken 2021
21.4.2021
Dato for vårrusken er satt til 11.5 fra kl. 17:30. Sett av tid og bidra til et enda hyggeligere bomiljø.
​
Grunnet korona-situasjonen gjennomføres en litt annerledes dugnad. Utstyr og redskap settes frem på lekeplassen. Den enkelte oppfordres til å bidra der det er behov. Herunder søppelplukking, raking, kosting, klipping, vasking osv. Det blir ikke matservering. Styret vil heller ikke være tilstede på lekeplassen for å delegere arbeidsoppgaver.
​
Mer informasjon om kontainer og komprimatorbil kommer senere.
EL-bil ladere klare til bruk
16.4.2021
Etter flere forsinkelser, er endelig laderne klare for bruk!
​
Styret minner om at ladning av EL-biler uten bruk av godkjent lader, er strengt forbudt i hele sameiet, også på privat område. Dette på grunn av brannfare.
​
For de som ikke har bestilt, men trenger lading kan dette bestilles nedenfor:
Protokoll fra ordinært årsmøte 2021
9.4.2021
Protokoll fra årsmøtet og oppdaterte husordensregler er tilgjengelig under menyvalgene årsmøte og dokumenter.
​
Styremedlem Mihrican Tikir ble gjenvalgt for 2 år. Varamedlem Gry-Heidi Solberg ble gjenvalgt for 1 år. Muhammad Arif og Sulaksana Sirapatham ble valgt til valgkomite for 1 år.
Alle saker ble godkjent av det digitale møtet, som hadde 28 % oppmøte. Låneopptak med kr. 900 000 for finansiering av nytt avfallsanlegg ble godkjent. Videre ble reviderte husordensregler godkjent. Alle plikter å kjenne til og etterleve bestemmelsene i husordensreglene.
​

EL-bil ladere
9.4.2021
Ladestasjonene har dessverre blitt kraftig forsinket. Styret takker for tålmodigheten og beklager ulempene. Siste nytt fra leverandør er at anlegget skal være klart til bruk i løpet av neste uke.
Valg 2021
3.3.2021
Sameiet er for tiden uten valgkomité. Styret sender med dette påminnelse om at det gjennomføres valg i anledning årsmøtet. Det avholdes 25.3.2021, digitalt på min side på www.usbl.no
Ønsker du å stille til valg i styret for Bakås sameie?
Send SMS til styreleder på mobil 922 14 101.
Gjør det senest innen 15.3.2021
​
Ordinært årsmøte 2021
10.2.2021
Forhåndsvarsel om ordinært årsmøte:
Årsmøtet avholdes 25.3.2021. Endelig innkalling til møtet med agenda, årsrapport, økonomisk rapport osv. publiseres på nettsiden senest 17.3.
​
Saker som ønskes behandlet på møtet må meldes innen 25.2. Dette gjøres skriftlig pr. e-post eller brevpost. Klikk nedenfor for mer informasjon.
​
Naboinformasjon nr. 2,
Bakås skole
15.1.2021

Parkeringsbevis
5.1.2021
Fom. 10.1.2021 gjelder nye parkeringsbevis. Dagens røde og blå kort blir ugyldige. Gyldige kort er gult for gjesteparkering og grønt for leieplasser. Gule P-bevis er delt ut i alle postkasser.
​
Vedrørende gjesteparkering:
Gjestekort gjelder kun for besøkende. Det skal ikke benyttes av beboere. Kortet skal alltid ligge synlig i bilens frontrute. P-beviset er begrenset til 3 dager, uavhengig om kjøretøyet er flyttet eller ikke. Parkering på eget ansvar. Misbruk kan føre til kontrollavgift.
​
Styret minner om at parkering på sameiets veier og snuplasser, kun er tillatt i inntil 10 minutter for synlig av- og pålessing. Parkering må ikke være til hinder for andre. Øvrige parkeringsbestemmelser er beskrevet i vedtektene §19.
EL-bil ladere
4.12.2020
Ladestasjonene er dessverre forsinket. Estimert dato for ferdigstillelse (lading) er 12.3.2021.

Brannsikkerhet
4.12.2020
Jul er høytid, men dessverre også årstiden med flest branner. Pga. korona situasjonen vil ikke styret komme på den årlige befaringen i år, for å skifte batterier i røykvarslere og kontrollere slukkeutstyr etc.
Vi henstiller derfor alle om å sjekke at sine røykvarslere fungerer. Batteri bør byttes årlig. Kontroller at slukkeutstyr er i orden og generelt vis forsiktighet bla. ved bruk av levende lys. Andre brannkilder er feil bruk av elektriske apparater. Ta gjerne en ekstra rengjøring av ventilatoren/kjøkkenviften, den inneholder trolig mer fett enn du tror.
Styret benytter anledningen til å ønske alle en riktig god jul!